Gewoon is al gek genoeg! - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu Gewoon is al gek genoeg! - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu

Gewoon is al gek genoeg!

Door: Jeroen Scheltema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

29 September 2014 | Argentinië, Avellaneda

Hallo allemaal!
Weer een week voorbij gevlogen. Een voor mij hele gewone week.
Maar gewoon is zeker niet saai! Ik blijf hier mijn ogen uitkijken.
In het reisverslag van deze week zou ik beschrijven wat het gewone leven nu voor mij is...

Het gewone leven bestaat zoals jullie weten vooral uit school. Maar heel gewoon is school niet.Het manier van les krijgen is heel verschillend dan met Nederland. Als je op wil letten, let je op.
Wil je dat niet? oké, praat zoveel je wil maar je slechte cijfers zijn dan niet het probleem van de leraar. Maar volgens mij is het voor niemand een probleem, aangezien iedereen praat. Maar goed, de uitleg is eigenlijk geen uitleg. De leraren lezen heel sloom iets voor en als je wil schrijf je dat op. Om aan de cultuur van school aan te passen is dus niet echt heel moeilijk. Ik kreeg laatst de vraag wat mijn schoolvakken waren, maar als ik dat wist was het voor mij ook wat makkelijker. Iedere week zie ik weer een nieuwe docent dus sorry daar heb ik tot nu toe nog geen antwoord op.

Niet alleen de school cultuur is heel anders, ook de muziekstijl is heel verschillend. Maar sinds ik mijn familie de Nederlandse muziek heb laten horen draaien Blof, Guus Meeuwis en Acda en de Munnik overuren.
En heb ik Argentinië maar eens mijn gouden engelen stem laten horen.
Erg gezellig dus!

Argentinië kan dus veel van Nederland leren, maar andersom ook!
Hier, delen de mensen alles! Al ken je de persoon niet, eet je in het openbaar dan vraag je of de persoon naast je ook wil.
Hier koop je geen eten voor jezelf, je koopt eten voor iedereen.
En ik vind dat iets wat Argentinië een mooi land maakt! In het begin had ik wat moeite met het accepteren van eten van anderen. Ik voelde me bezwaard dat ik hun eten at. Inmiddels vind ik dit heel gewoon en weet ik dat het stommer is om eten niet te accepteren.

Een ander cultuur verschil waar ik helemaal aan gewend ben is het eten van koekjes. In tegenstelling tot Nederland eet je meer dan 1 koekje.
Hier eet je een heel pak koekjes. De eerste dagen pakte is altijd 1 koekje maar ik moet me natuurlijk zo veel mogelijk aan de Argentijnse cultuur aan passen. Een klein maar oh zo goed verschil!

Inmiddels is het Argentijnse leven het gewone leven.
En ondanks dat gewoon al gek genoeg is, deden Bianca en ik hier een schepje boven op. Rodolfo (een Mexicaanse jongen die in 2013/2014 bij mij in m'n Nederlandse familie zat) vertelde dat het in Zuid-Amerika heel normaal is om overal in je pyjama naar toe te gaan.
En aangezien dat dus op mijn doelen lijst stond voor dit jaar hebben Bianca en ik maar actie ondernomen. Dus hup in onze pyjama's op de fiets richting de ijssalon voor 1 kilo ijs. Maar helaas is het in Argentinië toch niet zo heel normaal om in je pyjama naar buiten te gaan. Vele rare gezichten die ons nakeken. Maar dat maakt het natuurlijk nog leuker!
Dus vrijdag avond was een leuk en hele lekkere avond!
Met onze buik vol ijs zijn we op de bank in slaap gevallen.
(wat trouwens ook heel gewoon is).

Dus kort om, het gewone leven bevalt me abnormaal goed!

  • 29 September 2014 - 14:02

    Manon:

    jeetje wie had dat ooit gedacht, in je pyjama naar de supermarkt!
    Zolang je dat in Nederland maar niet doet haha

  • 29 September 2014 - 19:36

    Sonja:

    Wat maak je er een 'gewoon' héérlijk leven van!!! Fijn dat je het gezellig met ons deelt (net als de koekjes). Met je reisverhalen geniet ik er lekker van mee.
    lfs, Sonja

  • 30 September 2014 - 15:11

    Rodolfo:

    Leuk om te lezen broertje! Hahah we moeten skypen en in Spaans nu praten! Vind je Spaans nog mooi?

  • 30 September 2014 - 20:13

    Mam:

    Hoi Schat,
    Rodolfo heb ik tegen kunnen houden en meteen alsje onder mijn vleugels weg bent ga je in jouw pyama naar de winkel.. Dat belooft wat! Wel grappig dat je laat zien dat je uit jouw comfort zone durft te komen! Maar dat past wel bij jou! Kilo ijs? Dat wordt zwemmen! Kijk weer uit naar het volgende verhaal. Ik niet alleen weet zeker dat veel mensen ervan genieten!
    Liefs,
    Mam


  • 30 September 2014 - 23:00

    Ellen Top:

    Hoi Jeroen,

    Wat ontzettend leuk dat ik mee kan genieten van jouw geweldige avonturen in Argentinië!! Wat schrijf je dat ook goed! Echt super om te lezen! Geniet er abnormaal van daar in Argentinië ;-)

    Groetjes Ellen Top

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

21 augustus vertrek ik voor een jaar naar Argentinië. In de komende reisverslagen hou ik mijn vrienden en familie op de hoogte van mijn leven daar.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 25604

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Argentinië, 2014-2015

Landen bezocht: