De fijne feestdagen - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu De fijne feestdagen - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu

De fijne feestdagen

Door: Jeroen Scheltema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

05 Januari 2015 | Argentinië, Avellaneda

Hallo allemaal!
Na een super weekje in Mendoza en Chili heb ik de wekker maar gezet om jullie toch wel een beetje jaloers te maken.... (geniet ik van)
Maar ik begin eerst maar op 23 december.

De dag voordat wij kerstnacht zouden vieren en op die dag moeten er natuurlijk cadeautjes gekocht worden. Ook hier trekken we lootjes en ik had dit jaar Opa. Na lang denken nam ik het besluit en ging ik een paar flessen drank voor hem kopen. Dat was ook meteen de eerste keer in me leven. En ondanks dat het hier een soort van legaal is blijft het spannend.... Helemaal omdat ik het op z'n Spaans moest doen.
Maar ik ging het er op wagen en zeg tegen die verkoper: Ik wil voor mijn Opa goeie wijnen kopen welke zijn dat? Waar de man enthousiast op reageerde en over de wijnen begon te vertellen. En me uiteindelijk ook een paar aanraden. Of dat de duurste zijn weet ik niet maar goed ik moet de Argentijnse economie hier maar een beetje steunen.
Dus met een geslaagd en trots gevoel ging ik op huis aan!

24 December was het dan zover! Kerstmis!
Het echte kerstgevoel ontbrak hier aangezien het hier super warm is en we geen kerstboom hebben. Of naja we hebben een soort van boom...
Maar dat is meer een rode punt muts met lichtjes, waar geen takken of ballen aanzitten. Toch ondanks dat het gevoel van kerstmis ontbrak keek ik wel erg naar de avond uit.
We gingen bij Oma kip eten en natuurlijk alle cadeautjes uitpakken.
En naast dat word Kerst hier als nieuwjaar gevierd... dus tot aan 12 uur vermaken we ons met klein vuurwerk en veel eten! Dan om 12 uur springt iedereen op en wensen we iedereen een feliz navidad (vrolijk kersfeest) toe. En ondertussen word het grote Zuid-Amerikaanse vuurwerk aangestoken die iets hardere knallen dan in Nederland maken.
En als iedereen daar dan van heeft genoten is het tijd om je verdenkingen uit te spreken..."ik verdenk Oma er van dat zij voor mij een kerst cadeautje heeft gekocht". En als dat dan goed is mag je het uitpakken en ga je met die persoon op de foto.
In mijn geval was het inderdaad oma die voor mij een zwembroek had gekocht. Die in de hete zomerdagen altijd goed van pas komt.
Na dat je met de familie bent uitgevierd (02:30) gaat de jeugd naar het park om het daar verder te vieren. Heel gezellig natuurlijk maar ik was nogal moe dus ik ben 05:30 naar huis gegaan.

Verder word er op 25 december (echte kerstdag) door de meeste mensen niks gedaan. Wat natuurlijk wel een beetje vervelend is aangezien je uit Nederland vele leuke foto's ziet van kerst.
Maar ik moest mijn koffer in pakken voor de vakantie dus dat hielp als afleiding en bracht de vreugdige stemming er weer in.

26 December had ik weinig tijd om aan kerst te denken aangezien we om 06:00 in de morgen al in de auto zaten op weg naar Mendoza.
Voor de genen die dit nu op googlemaps intikken: Ja dat klopt! Van Avellaneda (Santa Fe) naar ik weet niet welke stad in Mendoza is een flinke lange reis om met de auto te doen. Ongeveer 14 uur met als enige tussenstop 3x een 5 minuten plas pauze.
En dat word allemaal door mijn vader gereden waar ik iedere keer weer met bewondering naar zit te kijken!
Dus rond de avond kwamen we met 3 andere gezinnen uit Avellaneda aan in het hotel in Mendoza waar wee 1 nachtje gingen slapen.
Die zelfde avond ben ik in mijn Spaanse boek begonnen...
Ik lees er nu twee voor de leeftijd van ongeveer 10 jaar, eentje lees ik hard op voor aan mijn familie om mijn uitspraak te oefenen en die ander lees ik in mijn hoofd en probeer ik te begrijpen.
Dus na het lezen en dat ik wat nacht rust heb gepakt zaten we om 06:30 in de auto. Ik vond de weg naar Mendoza al mooi maar van Mendoza naar Chili is echt prachtig!!! We hebben ongeveer 6 uur door de bergen gereden en ik heb daar echt optimaal van genoten.
In de grens voor Chili was een lange file voor de douane dus zijn in tussentijd Bautista en ik op bergbeklimming geweest.
We zijn door ijs kout water gegaan en toch de top niet kunnen bereiken op onze flippers. We hebben wel mooie foto's genomen dus het was het waart. En na lang wachten konden we eindelijk onze reis doorzetten in Chileens gebied. Erg bijzonder om het verschil tussen de Argentijnse kant van de bergen (beetje sneeuw) en de kant van Chili (droog en veel kaktussen) te zien.

Na onze weer lange reis kwamen we aan in ons appartement midden in de hoofdstad van Chili. Het was op een perfecte locatie omringt door de prachtige bergen. In de avond hebben we gelezen en gegeten en vooral rustig aan gedaan.

De dag daarna zijn wij en de 3 andere families naar het strand gegaan.
zo zie je maar hoe dun Chili is want je bent echt in een paar uur aan de andere kant. En ook het strand was weer omringd door bergen. En ook deze hebben Bautista en ik beklommen. Uitgeteld kwamen we terug dus we wouden een verfrissende duik nemen.... maar die was wel heel fris!
De Chileense zeeën zijn namelijk echt heel kout.
Toch was het een heel relaxend dagje strand!

De volgende dag hebben we de stad meer bezocht.
Of naja vooral het winkelcentrum, en aangezien Chili graag op Amerika wil lijken was het niet erg bijzonder. Maar om toch nog wat van de Chileense cultuur op te snuiven hebben we geluncht in een Chileense vishal. Chilenen eten veel vis en daarom was dit typisch en erg lekker!

De dag daarna (dinsdag) konden we weer ongeveer 6 uur lang terug reiden naar Mendoza. Gelukkig was de file om het land uit te gaan iets minder lang. Na die 6 uur met de auto kwamen wij en de 3 andere gezinnen, en nog meer gezinnen aan in het vakantiepark.
Een vakantie park die ik ook wel vergeleek met het bijbel verhaal van Adam en Eva. Overal vruchten aan de bomen, een wijngaard naast het park, heel bomen en natuurlijk een zwembad!
Daar hebben 4 dagen prima bij kunnen komen van iedere avond vol op feesten.

Mijn vader heeft een vriend die in Avellaneda woont maar in Mendoza een wijngaard heeft. Hij en zijn familie nodigde al zijn vrienden (veel) uit om nieuwjaar daar te komen vieren. Dat is dus de grootste reden voor onze vakantie. Maar we zijn er natuurlijk niet heen gegaan om alleen nieuw jaar te vieren want volgens mij hebben we daar het hele leven gevierd. Iedere dag werd er gegeten, gezongen en gedanst.
Maar natuurlijk was het feest van nieuwjaar de uitblinker!
Met veel vuurwerk, en heel veel gezelligheid.

De laatste dag hebben we per paard de bergen bezocht.
Een tocht over smalle paadjes en door ijskoude rivieren.
De zon scheen aardig sterk op onze blote benen en aangezien de tocht door kaktussen en andere prikkelplanten ging kwamen we met vele krassen op onze brandende benen terug. Toch was het wel heel leuk!
Zo leuk als de hele vakantie eigenlijk wel was!
Dus met een voldaan gevoel zijn we terug gekeerd naar Avellaneda.

In de ochtend begon ik met schrijven en nu ben ik inmiddels een hele dag verder. Aangezien ik natuurlijk ook het brood nodige moet doen....
Zoals genieten van een zondagmiddag asado, skypen met Nederland en genieten van een verfrissende duik in het zwembad!
Maar het is af! het enige wat me nu nog te wachten staat is het uitzoeken van de mooiste foto's. Dat gaat dus weer late avond worden... Maar ik heb het voor jullie over.

  • 05 Januari 2015 - 07:23

    Mam:

    Hoi lieve,
    Het is weer mooi verhaal! Maar het mooist is jouw te spreken over de manier van autorijden, hoe lastig het is om nederlands te praten als je onverwachts dat moet doen, jou horen zeggen dat bianca en alle anderen nederlandse liedjes zingen. Ook vond ik het leuk dat jouw moeder straalde toen jij spaans sprak. Voor ons lastig om met haar te communiceren maar wij zijn blij dat ze zijn wie ze zijn! Veel plezier deze week!

  • 05 Januari 2015 - 09:41

    Jose:

    Hoi Jeroen, wat maak je toch veel mee zeg, leuk om je verslagen te lezen.
    Heel veel plezier het komende jaar!
    Groet jose pistone

  • 05 Januari 2015 - 19:35

    Wil:

    Klinkt super gaaf zeg! En wij het hier maar koud hebben met sneeuw

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

21 augustus vertrek ik voor een jaar naar Argentinië. In de komende reisverslagen hou ik mijn vrienden en familie op de hoogte van mijn leven daar.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 25603

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Argentinië, 2014-2015

Landen bezocht: