Tweede keer Salta - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu Tweede keer Salta - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu

Tweede keer Salta

Door: Jeroen Scheltema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

27 Mei 2015 | Argentinië, Avellaneda

Hallo allemaal,
Zondag in middag ben ik weer terug gekomen van mijn tweede keer Salta (provincie in het noorden van Argentinië).
En ja! Ik heb SUPER genoten!!!

Maar ik begin even bij de donderdag want donderdag was de dag van cultuur. Dus AFS had georganiseerd dat Bianca, ik en vier andere mensen van AFS een toneelstukje zouden uitvoeren voor een universiteit.
Naja het niveau lag ver weg van professioneel maar het was leuk om te doen en met de toespraak daarna was het helemaal af.

Vrijdag na school moest ik snel naar huis, want we gingen dus naar Salta. Dat is ongeveer 10/11 uur reiden met de auto dus we moesten wel opschieten. Bautista ging niet mij want hij had een basketbal weekend. Dus, met mijn vader, moeder, en zusje reden we gevolgd door mijn Opa, oma en tante in andere auto, op naar Salta.
Daar kwamen we laat aan dus we gingen meteen slapen.
Toen we wakker werden hebben we ergens ontbeten en tegen de tijd van 11:00 zijn we de bergen in gegaan want daar boven zou een soort van openluchtkerkdienst zijn. Mijn moeder, Bianca en ik gingen lopen en de anderen met de bus. Toen we boven aankwamen was het eerste wat we zagen 1000 andere mensen en een prachtig uitzicht over de stad.
Er werd rustgevende muziek gespeeld, dus je werd vanzelf helemaal zen. Toen we eenmaal plaats hadden genomen in de stoelen begon de kerk dienst, de muziek veranderde in kerk liederen en er werden verschillende gebeden gedaan (je kon de sprekers niet zien, alleen maar luisteren). Tot zover leek het gewoon bijzonder... Maar daarna werd het eigenlijk heel raar.
Alle aanwezige werd verzocht om op te staan en mee te lopen, en in tussentijd werden alle jonge en oude vrijwilligers hard aan het werk gezet om zo snel mogelijk alle stoelen weg te halen. Waar dus eerst 1000 stoelen stonden, stonden nu lange rijen van mensen (er mocht niet gepraat worden). En tussen al die mensen liep een soort van non die iedereen één voor één ging aanraken. Van al die mensen die ze dus aanraakte viel 1 op de 10 flauw. Die werden opgevangen door vrijwilligers, en netjes neer gelegd op de grond (maar verder werd er geen aandacht aan besteed). Toen ook wij aangeraakt waren (niemand viel flauw van ons 7), konden we langzaam terug lopen langs alle mensen die buitenbewustzijn waren, naar de rijen voor de bussen. Sommige werden snel weer wakker maar anderen sliepen na 20 minuten nog. Het leek net een slachtveld!
Dat klinkt misschien wat oneerbiedig, maar dat komt omdat al dit soort dingen plots en zonder voorbereiding gebeurde.
Dus dan schrik je wel even! Helemaal toen velen mensen begonnen te huilen... Maar ondanks dat ik er dus weinig van begreep kan ik me wel voorstellen dat op zo'n rust gevende plek, dit iets heel moois en speciaals is!Toen we dus weer beneden bij de auto stonden zijn we een andere berg op gereden om van het uitzicht te genieten!
Toen we op het punt stonden naar beneden te rijden kwamen er een aantal meisjes langs gelopen en keken door mijn open raam...
Gillend rende ze de auto achterna! Mijn vader vond het prachtig dus hij gaat langzamer rijden, en met alle meisjes te praten.
Waarop een meisje zij: Als jullie hem gemaakt hebben dan hebben jullie goed werk geleverd! hahaha, en om die opmerking kunnen we nog steeds heel hard lachen!
Toen we weer beneden waren zijn we over een marktje wezen lopen...
Daarna gingen we terug naar het appartement en kwamen we er achter dat tijdens het douchen je je half verbrand aan het te warme water en ook nog eens de halve badkamer overstroomde.
Vandaar dat we dus de tassen weer hadden ingepakt want de dag daarna zouden we weer naar een ander appartement vertrekken...

Maar eerst stond het een peña op de planning!
Dat is dineren terwijl je kan kijken naar regionale dans van Salta en kan luisteren naar live gezongen Saltaanse muziek.
Echt SUPER!!!! Voor mij een hoogte punt van dit jaar.
Echt een super sfeer! Er werd geklapt, gezongen, gegeten, gepraat, goed gedanst (door mensen die daar gewoon zin in hadden) en ook verschrikkelijk hard gelachen om de mensen die totaal niet konden dansen... zoals ik dus..!Professionele danseressen die op het podium danste onderbraken het optreden om mannen uit het publiek mee te sleuren op podium.En omdat ik er dus donderdag achter kwam dat ik een echt podium beest ben, hoefde ik niet lang na te denken op de vraag of ik wou dansen. Ik had haar nog wel gewaarschuwd dat ik niet kon dansen, maar dat maakte niet uit want ze kon het me op het podium wel leren zij ze.... ja dat bleek....
Toen ik eenmaal op het podium stond stelde ik en twee andere mannen ons voor met wie we zijn en waar we vandaan kwamen (ik was de enige in het hele restaurant die oorspronkelijk niet uit Argentinië kwam).
En na het voorstellen werd de muziek gedraaid en kon het dansen beginnen. Zoals jullie op de bijgeplaatste video kunnen zien, begon het goed met klappen en rondjes draaien... maar daarna roept ze; STAMPEN!
Maar goed weet ik veel hoe ik moet stampen... Ben dus maar meteen met de klompen dans begonnen. Ja dat werd dus hard lachen, maar je bent een Hollander of je bent het niet. En na afloop kwamen er meerdere mensen naar me toe om te zeggen dat ik echt goed heb gedanst haha.
Toen dat dus laat was afgelopen zijn we nog 1 nacht in het oude appartement wezen slapen. Toen we wakker werden hebben we alle koffers in geladen en zijn we een dagje naar Jujuy geweest.
Een prachtige provincie dicht bij Salta waar ik de eerste keer ook naar toe was geweest met m'n broertje (vandaar dus wat minder foto's).
Weer gingen we naar de 7 gekleurde berg, maar dit keer niet er op...
Nee, dit keer hebben we meer tijd beneden rond gebracht want daar waren velen kleine kraampjes en winkeltjes met allemaal typisch Argentijnste spulletjes! Daar kan je de hele dag wel rond lopen zonder uitgekeken te raken!
Daarna zijn we terug gekeerd naar Salta, hebben gedoucht in ons nieuwe appartementje, en hebben onze laatste avond doorgebracht in een restaurantje in Salta, daarna nog even door het centrum gelopen en daarna zat het weekendje weg er eigenlijk al weer op...
Helaas! Want nogmaals ik heb genoten!
En nog steeds kan ik genieten als ik de video's en foto's zie..
Jullie zullen daar nog even op moeten wachten want ik moet me haasten, en heb echt geen tijd meer om die ook nog te plaatsten.
Maar dat doe ik zo snel als ik kan! Belooft!





  • 27 Mei 2015 - 22:07

    Mam:

    Ik ben blij dat ook jij een heerlijk weekend hebt gehad! Vaak heb ik gedacht toen wij op Ameland waren , jammer dat jeroen deze gezelligheid moet missen! Om je verslag heb ik hard op gelachen!

  • 27 Mei 2015 - 23:08

    Riny:

    nou Jeroen, dat klinkt allemaal heel spannend en bijzonder! Fijn dat je zoveel plezier hebt daar.
    Groeten uit Heerewaarden!

  • 28 Mei 2015 - 00:26

    Marcel:

    Hey Jeroen. Blij te lezen dat je de Nederlandse cultuur hoog houdt in Argentinië. En dat nog wel zonder klompen. Ik krijg het vermoeden dat hun beeld over de Nederlanders ernstig gewijzigd zal zijn. Ondertussen ben je daar al net zo beroemd en geliefd als hun Maxima hier.

  • 28 Mei 2015 - 19:18

    Wil:

    Hoi Jeroen, alweer een tijdje geleden dat ik je mailde maar neemt niet weg dat ik erg geniet van je verhalen. Zo ook weer deze keer. Wat een ervaring. Ik kan me voorstellen dat je wel schrok toen al die mensen flauw vielen. Het lijkt Jomanda wel.
    Kijk uit naar je foto's, heel veel groetjes van ons allemaal hier.
    Wil en Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

21 augustus vertrek ik voor een jaar naar Argentinië. In de komende reisverslagen hou ik mijn vrienden en familie op de hoogte van mijn leven daar.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 25554

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Argentinië, 2014-2015

Landen bezocht: