Tijd tekort! - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu Tijd tekort! - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu

Tijd tekort!

Door: Jeroen Scheltema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

30 Juni 2015 | Argentinië, Avellaneda

JaJa... Ik zit de laatste weken van mijn super jaar en kom echt tijd te kort! Alhoewel ik het schrijven super leuk vind om te doen, heb ik er nu (zoals je vast al hebt gemerkt) bijna geen tijd meer voor!
Dus ik zou weer van de twee afgelopen weken een samenvatting geven.
Het waren twee weken vol met bijzonderheden, zoals de dag van de boeken, dag van de vlag en dag van het besef.....

Ik had jullie al verteld dat mijn klas en ik bezig waren met de voorbereidingen van ons toneel stukje... Dat was dus voor de dag van de boeken. Iedere klas had zijn eigen boek of gedicht en toverde hun lokaal om tot dat verhaal. Wij hadden Harry Potter dus ons lokaal zag er betoverend uit haha! Maar echt serieus, hoe creatief mijn klas is ben ik best trots op!

Paar dagen later weer geen lessen... Dag van de vlag!
Of naja zaterdag zou het de dag van de vlag zijn, maar vrijdag vierde we het op school. Ja vieren! We zongen als altijd eerst het volkslied, daarna het lied van de vlag (die draaien we iedere dag tijdens de vlaggen ceremonie) en daarna keken we naar een band die live typisch Argentijnse muziek maakte. Daardoor kwam de sfeer er al in!
Maar waar ik nog steeds een lag van op m'n gezicht krijg is als ik denk aan het moment dat een meisje uit mijn klas uit het niets naar voren liep, de microfoon pakt en een kreet uit slaat! Mijn mond viel open en met heel veel verbazing keek ik toe.... Het bleek dat bij dit soort muziek je altijd van dit soort kreten maakt.
Toen ze uit was geschreeuwd liep ze terug naar haar zit plaats in het publiek.... stak haar hand uit en sleurt een ander meisje mee naar voren om samen te dansen (een dans die bij dit soort muziek hoort).
Wat vanzelf meer mensen aan trok.
Leraren en leerlingen dansten hand in hand, echt een prachtig gezicht!
En als je zo zonder schaamte de hele school in een bepaalde sfeer kan krijgen, heb je mijn diepe respect!

Zaterdag was dus de echte dag van de vlag.
Heel het 5e leerjaar moest zich s 'morgens in uniform verzamelen in het park. Zo ook sport verenigingen, andere scholen, politie, soldaten, etc.
Al snel stond het park dus netjes in rijen vol, luisterden we naar de burgemeester en andere belangrijke personen en daarna hebben alle aanwezigen rond het park gemarcheerd.

Zaterdag middag hadden we presentatie van onze AFS projecten.
Ik had al wel eens eerder verteld dat mijn project over veiligheid met de fiets gaat... De presentatie was voor 5 belangrijke personen uit onze steden. Alle uitwisselingstudenten hadden een ander thema en een andere presentatie, waar die personen dus een feedback op gaven.
Mijn presentatie ging super! En met mijn zin "het moment om te schitteren is nu" en mijn gratis reflectoren die ik uitdeelde kwam ik als een klapper binnen!

Zaterdag avond met vrienden naar de disco geweest...

....en zondag morgen er weer vroeg uit voor Vaderdag!
Ik had een wijn gekocht die was geprezen tot beste Argentijnse wijn.
Ik zei dus: "de beste Argentijnse wijn voor de beste Argentijnse vader".
Jaaa, met mijn goede spreuken was ik op dreef, al zeg ik het zelf!

Ook het afgelopen weekend bestond weer uit AFS.
Vrijdag avond gingen we empanadas koken, dat is typisch Argentijns eten, super lekker en als je zo samen bezig bent is het ook nog eens super gezellig! Ik kreeg de afgelopen twee weken al kook les van mijn moeder, dus ik kon mijn kook skills goed laten zien daar!
(En oja! het Zuid-Amerikaanse EK is bezig dus tegelijkertijd keken we samen toe hoe Argentinië de overwinning nam! woehoeee!).

En zaterdag was dan de laatste AFS bijeenkomst...
Pittig! Het besef dat het dan bijna voorbij is, slaat dan echt als een bom in! De emoties gingen zowel als bij de vrijwilligers als bij ons echt als een achtbaan door de dag. Het ene moment kom je niet meer bij van het lachen en het andere moment voel je je heel, heel, heel *** !
Toch vond ik het wel fijn om weer even met iedereen te kunnen spreken, want ze weten wat je doormaakt!
(o gut mijn leventje klinkt toch zoooo zwaar haha).
Helaas betekende het ook dat ik een deel van deze groep niet meer zou zien... Toch kregen we als tip mee, verstand op nul, niet te veel aan denken en genieten..!

Dus zaterdag avond ben ik met Bianca en een paar van haar vrienden naar het toneel geweest. Er was een gratis toneelstuk, niet super goed, maar toch prima vermaakt! Daarna in de nacht nog naar vrienden geweest...

Zondag heb ik mijn eerste echte zelf gekookte asado gegeten!
Het was heerlijk! Maar met de tips die ik heb gekregen probeer ik het volgend weekend nog beter!


  • 30 Juni 2015 - 23:11

    Riny Maas:

    Schrijven, presenteren, koken...je hebt zeker veel geleerd in het afgelopen jaar! En ook nog eens veel plezier gehad, wat wil je nog meer. Nog iets te vroeg, maar toch vast een goede terugreis!

  • 01 Juli 2015 - 07:05

    Nicolien :

    Nog heel veel plezier! Graag tot ziens!

  • 01 Juli 2015 - 07:07

    Nicolien :

    Nog veel plezier! Graag tot ziens!

  • 01 Juli 2015 - 09:46

    Wilma Prinsen:

    Ha Jeroen,

    Ja, het einde nadert. Zo te horen met pijn in het hart, maar niet getreurd. Hier wordt op je terugkomst gewacht! Veel plezier nog de laatste dagen!

  • 01 Juli 2015 - 09:56

    Rina:

    Hoi Jeroen,
    leuk, leuk erg leuke allemaal. Ohhh dat wordt afkicken in Nederland .
    Maar met een super fijne levenservaring en duizenden herinneringen !!
    Geniet er nog even van !

  • 05 Juli 2015 - 15:33

    Jan En Tina:

    Jeroen, we komen graag eens in Lochem een door jou gemaakte Argentijnse Asado eten (en willen ook nog wel helpen als dat handig is)...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

21 augustus vertrek ik voor een jaar naar Argentinië. In de komende reisverslagen hou ik mijn vrienden en familie op de hoogte van mijn leven daar.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 25546

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Argentinië, 2014-2015

Landen bezocht: