School in Argentinië is... - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu School in Argentinië is... - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu

School in Argentinië is...

Door: Jeroen Scheltema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

21 Mei 2015 | Argentinië, Avellaneda

Hallo allemaal,
Van geen zin/inspiratie naar vergeten naar geen tijd..! Ja ik was gewoon te druk om een reisverslag te schrijven. Of naja reisverslag, meer leef verslag want het gaat allemaal zo ze gangentje wel. Dus vandaar de inspiratieloosheid....Maar kreeg laatste tijd meerdere vragen over mijn school leven. Dus oke oke, tijd om duidelijkheid te brengen.

School in Argentinië is.....

- iedere dag feest
- grappig/leuk
- een plek om bij te komen van het weekend
- een plek voor het plannen van het volgende weekend.
- als een tv programma waar je midden in zit.

Niet heel veel anders dan in Nederland zal je denken, want tja wij hebben ook mensen die niks doen.... nou zelfs die mensen lijken nerds!
Het is moeilijk om het echt te beschrijven zonder dat jullie denken wat is die Argentijnse jeugd toch verschrikkelijk! Maar geen zorgen... het valt mee!

School in Argentinië is: iedere dag een feest, omdat Argentijnen nou eenmaal van feestjes houden. Iedere dag worden er liedjes gezongen, spelletjes gespeeld, geknutseld, etc. (ja ik heb een hele creatieve klas)
Maar nee, voor alle naïeve lezers, we hebben geen creatieve vakken.
Al moet ik toe geven dat wiskunde, filosofie of eigenlijk allen vakken wel, er erg op lijken! Uitleg nodig? oke, oke...
Het verschilt natuurlijk altijd per leraar maar bij de meeste is het zo dat ze uitleg geven voor de personen die willen luisteren of de muur, maar dat is niet heel groot verschil. Maar je vraagt je dan natuurlijk af of ze dan niet bang zijn om te blijven zitten... maar nee, we zitten in het 5e leerjaar niks kan ons meer boeien (word vaak gezegd) want met zekerheid kunnen ze zeggen dat ze volgend jaar niet meer op deze school zitten. Maar oke, oke ik overdrijf wel een beetje het is niet dat ze nooit iets opschrijven, integendeel zelfs! Maar in vergelijking met Nederland is het qua schoolwerk bijna niks...

En dan heb je per week ongeveer twee leraren die ziek zijn, een vergadering hebben, of niet komen opdagen.
En omdat bijvoorbeeld 1 lerares 2/3/4 verschillende vakken geeft zijn dat dan ook heel veel uren uitval in een week...
En dan is het al helemaal feest! Soms komt er een invalleraar om de wacht te houden, soms komt er een invalleraar die nog een klein beetje probeert uitleg te geven, en soms komt er helemaal geen leraar.
En van zoveel vrijetijd word je vanzelf creatief denk ik, want wauw wat vliegen er goed/bijzondere gevouwen vliegtuigjes door de klas!
Maar naast dat hebben ze nog veel meer talenten...

School in Argentinië is: grappig en leuk, omdat tja het gewoon leuk!
M'n klas is SUPER aardig, de leraren zijn dus niet streng, en we hebben het nooit druk....Of naja, deze week waren er wel wat toetsen waar voor geleerd moest worden, ik leer niet voor alle toetsen omdat het echt heel moeilijk is!Ik zit in sector economie en heb dus 6 verschillende soorten economie waar ik niks van begrijp! Allemaal Argentijnse begrippen en afkortingen.En overigens loop ik 5 jaar achter met deze vakken, dus nee die sla ik meestal over. Maar goed vakken over politiek kan ik proberen...
Gister heb ik hem gemaakt samen met een klas genoot.
Dat je toetsen hier samen maakt is hier heel normaal!
Twee aan twee maak je toetsen, en als dan beide er niet uitkomen, vraag je het aan de buurman, zoek je het op in je aantekeningen, en desnoods zoek je het op internet. Natuurlijk mag dat niet! Maar als je 1000 laatste waarschuwingen krijgt heb je er 999 over om een 10 te halen. Erg bijzonder om zo te zien!
Vandaar dat voor mij een school in Argentinië is: als een tv programma waar je midden in zit...
Iedere dag gebeurd er wel iets dat ik in Nederland nog nooit heb gezien.
Bijvoorbeeld: ooit heeft mijn klas een duif gevangen (die vliegen rond in de school) en die in een tas gedaan van een meisje.
Geen zorgen, dat is niet om te pesten! Want in mijn klas kan ik met zekerheid zeggen dat niemand word gepest! Hoe gemenere grapjes ze met je uithalen hoe aardiger ze je vinden!
Ander voorbeeld: eeuhm, tja het zijn er zoveel, en je moet het eigenlijk zien om me te begrijpen..!

School in Argentinië is: ook om bij te komen van het weekend.
De meeste leraren vinden het niet goed als je slaapt, maar dan vragen ze je of je recht op wil zitten en verder heb je weinig problemen.
Kan ik uit eigen ervaring zeggen... haha, oeps! het is me een paar keer gebeurd dat me oog leden wat zwaar werden, maar goed dat was maar voor 1 minuutje, want daarna schrik je van zelf wakker.

Oke, oke nu weten jullie wat er allemaal gebeurd op school, maar misschien is het ook wel leuk om de regels uit te vertellen:

- geen telefoon op school (maar tja als de leraar niet kijkt...)
- jongens mogen geen piercings dragen, en omdat sommige zulke gaten waar je door heen kunt kijken hebben, hebben ze op school zo lekkere vieze flabber oorlel haha
- op tijd komen! in totaal heb je 30 fouten, te laat komen is een halve fout, helemaal niet komen (ook als je ziek bent) is hele fout.
- altijd je uniform aan! (meeste mensen doen dat ook wel)

En ja dat zijn de regels geloof ik.
Regels over respect naar de leraar zijn er niet..
U, of achternamen zeggen ze niet zo als wij wel doen in Nederland.
Nee in tegendeel zij noemen de leraren bij de bijnaam, en raken de leraren aan als of het hun beste vriend is.
Was in het begin wel erg wennen, en soms zeg ik nog steeds netjes mevrouw, of meneer tegen de leraar.
De leraar kan trouwens ook geen leerlingen de klas uit zetten of na laten blijven, of strafwerk laten maken.

Oke, nu moet ik echt afronden!!! Nog één laatste dingetje, van de week moest ik dus die presentatie geven over een Nederlandse dichter (joost van den vondel).En het ging goed! Ze konden merken dat ik tegenwoordig naar een logopedist ga (weet niet of ik dat al had verteld).

Volgens mij is dit verslag weer lang genoeg om het te laat schrijven goed te maken. Zondag schrijf ik weer geen verslagje omdat ik weer ga reizen. Met opa, oma, tante, vader, moeder en zus ga ik weekendje naar salta (ben ik al een keer eerder geweest). Daar later dus meer over!!

  • 21 Mei 2015 - 22:12

    Mam:

    Hoi Schat,
    Weer een leuk verhaal en ben blij dat je ook dit stukje van je jaar schetst. Nu nog een paar foto's van de buitenkant van de school! Ik geloof dat ik die nog niet gezien heb. Wat zal het strakjes wennen zijn. Ruim een uur reistijd, rekentoetsen etc. Maar gelukkig ook een opleiding waarin jij goed zal aarden. Zeker met alle levenslessen die je in Argentinië hebt opgedaan!! Geniet nog maar lekker van dit mooie leven! Ik kan niet wachten wanneer je weer thuis komt maar ik zal je zeggen elke week een verhaal maakt alles goed! Liefs, Mam

  • 23 Mei 2015 - 02:43

    Leonne:

    Sommige dingen zijn echt precies! zoals in mijn school hier. maar sommige dingen ook niet, mijn school is wel een stuk strenger dan die van jou. Je mag bij ons maar 10 fouten hebben (te laat is ook een halve) en telefoons in de klas is ook een fout geloof ik :O. Je hebt gelijk dat hier niet gepest word, dat is echt een verbetering op nederland, kunnen die brommerige boertjes in dat lage landje nog wat van leren.
    wat goed trouwens dat je naar een logopedist gaat, zou ik ook wel kunnen gebruiken maarjaa, ze vinden het niet zo erg dat ik niet perfect spaans spreek en het is altijd lachen als ik iets heeeel fout uitspreek.
    Leuk verhaal weer, en tot snel he,
    Besos, Leonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

21 augustus vertrek ik voor een jaar naar Argentinië. In de komende reisverslagen hou ik mijn vrienden en familie op de hoogte van mijn leven daar.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 25619

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Argentinië, 2014-2015

Landen bezocht: