Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu Bloed, zweet en tranen - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu

Bloed, zweet en tranen

Door: Jeroen Scheltema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

08 September 2014 | Argentinië, Avellaneda

Hallo allemaal!
Deze week bestond uit Bloed, zweet en tranen. Maar geen zorgen ik ben nog in staat om weer een reisverslag te schrijven.

Maandag was het "gewone" leven weer begonnen en ging om 06:15 de wekker want me tweede schoolweek stond al weer op de stoep.
Hees mezelf in me schooluniform, een witte polo of grijsvliesvest (foto's zijn van af vandaag te aanschouwen), en eet een ontbijtje.
Vaak bestaat dat uit een kop thee met koekjes of een droog stokbroodje. Niet te veel, want de lunch is best machtig.
Om 07:10 komt een vriendin van Bianca ons ophalen en fietsen we met z'n drieën naar een andere vriendin van Bianca.
Daar parkeren we onze fietsen en lopen we met nog meer vriendinnen naar school. Veel Spaans gegiechel dus voor op de vroege morgen maar ze zijn wel heel aardig!
De schooldag begint (als het niet te kout is) met de vlag ceremonie.
Jongens en meisjes staan in reien gescheiden en dan begint het volkslied te spelen en kijken we aandachtig hoe 2 leerlingen van school de vlag omhoog hijsen. We sluiten af met een gebed en daarna mag iedereen richting de klassen lopen.
Ik zou ooit vragen of een leraar foto's wil maken, want om zelf een camera mee te nemen word me afgeraden.

In mijn klas zitten 18 leeftijd/klasgenoten.
De klas is zo klein omdat ik in het 4e schooljaar zit, en de meesten halen het 3e schooljaar niet. Bianca zit in het 3e en haar klas bestaat uit 41 persoenen. Dat is dus best een groot verschil!

Rond 12:30 uur is school afgelopen en kunnen we naar huis.
Daar heeft Edit (onze schoonmaker) het door oma gekookte eten klaar staan en hebben we een uitgebreide warme lunch. En dit herhaalt zich dan "meestal" 5 dagen in week.

Naast School had ik maandag ook m'n eerste zwemles.
Dat is dan ook meteen het "bloed" gedeelte van de titel.
Ik heb voor zwemmen gekozen.. of naja gekozen... me moeder maakt zich zorgen over mijn rug en heeft geregeld dat als ik zou willen maandag kon beginnen. Zwemmen blijkt namelijk heel goed voor je rug te zijn. En ik zag er wel de voordelen van in, want met 40 graden in de zomer heb ik niet zo de behoefte om in de zon me kapot te rennen.
Dus met die instelling begon ik maandagavond aan me eerste zwemles...
Maar pffffff! Wat is dat moeilijk zeg!
Vraag me niet waarom maar ik ben in een baan geplaatst met allemaal fanatieke jongens die heel goed kunnen zwemmen. Na een aantal baantjes en pogingen tot de borstkrol was ik al kapot.
Niet alleen omdat ik half verdrink maar ook omdat ik moeite heb met recht zwemmen. De lijn is van afgebroken plastic en is dus heel scherp als je daar tegen aanzwemt. Maar ondanks de schrammen en bloedende tenen denk ik dat ik een goeie sport heb gekozen. En de ervaring kom later wel...!
Na het zwemmen hadden Bautista, Bianca en ik een feestje.
Wat voor ons ongeveer 12 uur tot een einde kwam, voor een doordeweekse schooldag vind ik dat best laat maar hier erg normaal.

Dinsdag ochtend kwam me moeder de kamer van Bautista en mij binnen om te zeggen dat we konden uitslapen, we hadden namelijk regenvrij.
Naja met nog maar 6 uur slaap er op zitten ben je erg blij omdat te horen dus zonder vragen te stellen ben ik verder gaan slapen.
Toen ik wakker werd scheen de zon vol op, dus ik heb op mijn regenvrije dag heerlijk in de zon gelegen.

Woensdag moesten we helaas gewoon weer naar school.
Ook had ik zwemmen, tango les en een feestje. Oftewel het zweet gedeelte van de titel... Ik zou eerst maar beginnen bij hoe het komt dat ik mee doe aan een tango klas haha.
Inmiddels al meer dan twee weken terug kreeg ik op mijn afscheidsfeest een shirt van de familie Van Dijk met daar op de spreuk: "I am Dutch, Teach me the tango". Ik gebruik het als pyjama shirt en dat gaf de aanleiding tot het onderwerp tango leren.
Ik zij als grap dat ik niet terug kon gaan zonder dat ik weet hoe ik de tango moet dansen...
Een paar dagen later zaten we aan de ontbijt tafel en vertelde me moeder dat het geregeld was, ik kon woensdag beginnen met mijn eerste tango les. Ik sloeg al een harde kreet uit maar toen Bianca hoorde dat ze met mij mee moest sloeg zij nog een veel hardere kreet uit. Maar beide konden we om het idee lachen en als we het nu niet zouden leren doen we het nooit dus zo was woensdagavond onze eerste tango les... Zwemmen eindigde om 20:00 en om 20:30 starten tango.
Dus snel omkleden en door!
Wie net als ik op allemaal jonge knappe Argentijnse meiden had gehoopt, helaas! De groep bestaat uit 1 leraar, 1 lerares, 3 oude vrouwen en Bianca en mij. De leraren waren wel serieus maar de tango les was echt lachen!

Foto's en video's zijn van de tango les zal ik updaten maar laat ze niet aan de Argentijnse dames zien! Die worden wild als ze weten dat ik straks de tango kan!
Na de sportieve avond, moest het feest nog beginnen.
Een erg gezellige avond! Bianca was ook op het feest dus wij hebben ze onze moves laten zien en de andere feestgangers hebben mij geleerd hoe je in de disco (waar we zaterdag heen gingen) moet dansen.
Ook dit feest was voor een doordeweekse dag erg laat klaar...

..maar gelukkig kwam donderdag morgen me moeder me weer wakker maken om te zeggen dat ik weer regenvrij had.
Weer uitslapen dus!

Donderdag middag en avond had ik weer een feestje.
Ik heb inmiddels door dat we na ieder feestje vrij zijn dus ik maakte me geen zorgen over de wekker die om 06:15 zou gaan.
En ja hoor! Vrijdag ochtend regende het weer dus weer uitslapen!

Zaterdag hadden we een asado met de vrienden van me vader en gingen Bianca, ik, haar vriendinnen en 30 anderen uit.
Om 00:15 gingen we naar een huis van een jongen waar de previa was.
Oftewel het feestje voor het uitgaan.
En om ongeveer 02:00 gingen we naar de disco.
Alleen is het een disco waar Nederlandse jongens niet inkomen.
Na de eerste poging zijden een paar jongens dat ze wel met de bewakers konden praten maar de bewakers hadden helaas geen zin om te praten en hebben me uit de rij geduwd.
Een andere keer probeer ik het weer maar voor nu gingen Bianca en ik naar huis om een film te kijken en ons verdriet weg te eten met chocolade koekjes. Uit eindelijk was dat ook prima! En ben ik om 04:00 naar bed gegaan.

Zondag middag was weer de wekelijkse asado met opa en oma.
En na de asado had Bianca haar eerste rijles.
Dus Bianca achter het stuur, me vader er naast en Bautista, een vriend van Bautista en ik achter in de pick-up. Zo hebben we vele rondjes gereden. Daarna ben ik meteen een reisverslag gaan schrijven, maar er is zoveel te vertellen dat het inmiddels avond is.
Pizza avond! Dus ik ga nu eten.

Bedankt voor alle reacties! Erg leuk om te lezen en is fijn om te lezen dat mijn verhalen goed overkomen!









  • 08 September 2014 - 06:44

    Papa:

    Man je kan wel auteur worden zo pakkend schrijf je!
    Ik weet alleen niet of ik nu voor je moet hopen dat het veel regent in Argentinie...
    Nou ja als je dan niet naar school hoeft kan je aan je boek beginnen: tango voor Dutch...
    Als je in Nederland regenvrij zou krijgen, zou niemand uberhaubt de 3e klas halen. Hoe gaat het met je Spaans? Wat voor lessen heb je (behalve zwemmen en tango). Trouwens ontzettend goed van je moeder dat ze je op zwemmen en tango heeft gezet. Zal zeker goed zijn voor je rug en houding. En ik ben trots op je dat je beiden ook gewoon bent gaan doen. Super! Ik kijk weer uit naar je volgende verslag.
    Papa

  • 08 September 2014 - 07:34

    Mam:

    Hoi Jeroen,
    Ik moet je zeggen na een les tango kun je het nu al beter dan dat ik het ooit heb geleerd! Wel respect hoor en zeker ook voor. Bianca! Alle ogen zijn gericht op jullie met zo weinig leerlingen in de klas! Hopelijk hebben die djembe lessen toch nog een beetje bij gedragen aan je ritme gevoel! Veel plezier volgende week! Het leven daar lijkt mij niet verkeerd. Dikke kus mam

  • 08 September 2014 - 08:53

    Tante Git:

    Ha Jeroen, wat doe je het daar goed. Het leven lijkt me super daar. Leuk hoor al die feestjes. Kan je de lessen op zijn Spaans al een beetje volgen? Lijkt me hartstikke moeilijk En wat een aardige mensen. Ik vind dat de tango al heel goed gaat na 1 les. Beter dan je vader en moeder ooit hadden kunnen doen al hadden ze 100 lessen gehad. Ik herinner me nog hun openings dans. Ha, ha. Geniet er maar van lieve schat. Kijk uit naar je volgende verslag. Succes met zwemmen hè. Xxxx tante git

  • 08 September 2014 - 13:05

    Karianne:

    Wat leuk om de lezen :-) gelukkig heeft niemand mij de klompendans geleerd toen ik in Nederland was :-) hoopelijk veele leuke dagen en herinneringen in Argentinie. Veel liefs van je noorse tante

  • 08 September 2014 - 18:00

    Leonique:

    haha dit wordt al mijn vaste routine, elke keer tijd vrij maken om jeroens reisverslag te lezen.
    ik ben echt jaloers want het klinkt super leuk allemaal!

    buenas noches!

  • 08 September 2014 - 21:45

    Marja:

    Goede mix, zwemmen, dansen, feesten, regendagen, uitslapen. Leuk programma ... geniet ervan, en we willen t.z.t. wel een workshop Tango!

  • 09 September 2014 - 23:21

    Paul Disch:

    Hoi Jeroen,

    Weer een geweldig leuk verslag! Ben benieuwd naar je belevenissen en nieuwe ervaringen van deze week en of je er dan wel in slaagt de disco binnen te komen. Veel plezier. Ome Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

21 augustus vertrek ik voor een jaar naar Argentinië. In de komende reisverslagen hou ik mijn vrienden en familie op de hoogte van mijn leven daar.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 25635

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Argentinië, 2014-2015

Landen bezocht: