Het gebraden tomaatje. - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu Het gebraden tomaatje. - Reisverslag uit Avellaneda, Argentinië van Jeroen Scheltema - WaarBenJij.nu

Het gebraden tomaatje.

Door: Jeroen Scheltema

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

02 November 2014 | Argentinië, Avellaneda

Zo krijg je vrijdag een reisverslag, en ben ik zondag morgen/middag al weer druk bezig met een nieuwe! Met als titel: Het gebraden tomaatje.

Dat tomaatje ben ik natuurlijk...
Deze week was het namelijk rond de 37/38/39 graden met vol op zon!
Hoe ik dat overleef? Van ventilator naar ventilator lopen.
En vooral niet te veel bewegen!
Maar toch moet natuurlijk het brood nodigen worden gedaan,
dus maandag morgen ben ik naar school geweest.
Ondanks dat daar de ventilators op vollen toeren draaiden was het nog erg warm.
Kreeg er hoofdpijn van en aangezien de meeste Argentijnen erg luidruchtig zijn vielen mijn ogen zo goed als vanzelf dicht, zakte mijn hoofd langzaam op tafel en kreeg ik na een aantal minuten een tik van mijn buurman. Waardoor ik mijn ogen open deed en zag dat de hele klas + mijn lerares me aanstaarden. Me echt zorgen om de reactie kon ik me nog niet maken aangezien mijn hoofd meer bezig was met het beantwoorden van de vraag waar ik precies was en wat er is gebeurd.
Maar zodra ik recht op zat kwamen de grapjes over een exchange student die slaapt in de klas.
En aangezien iedereen slaapt tijdens de lessen (en het dus best normaal is dat ik het ook doe) gingen we daarna zonder problemen door met de les.
Na de siësta tijd zijn Bianca en ik naar Reconquista (grotere stad dicht bij Avellaneda) gegaan om een verjaardagscadeau voor mamá te kopen, ijs te eten en te zwemmen.
Na zwemmen hadden we tango en een hele gezellige avond met Bautista en Bianca.
Want als de ouders van huis zijn gaan de benen op tafel en is het erg gezellig! Om ongeveer 01:00 kwam mamá thuis van haar vriendinnen, dus na dat we haar hadden gefeliciteerd lagen we ongeveer 01:30 in bed.

Dinsdagmorgen was dus wel een zware morgen! Maar de schooldag was op zich wel oké. In de middag had ik eigenlijk gym, maar omdat het zo warm was en me moeder vanwege haar verjaardag in een hele goeie bui was (normaal ook hoor) zij ze dat ik maar beter in het zwembad moest gaan liggen en niet naar gym hoef te gaan. Ik vind gym hier echt verschrikkelijk dus dat liet ik me geen 2x zeggen. Snel me zwembroek aangetrokken en gaan zwemmen. In de middag/avond kwamen vriendinnen van me moeder haar verjaardag vieren.
Dus ook de dinsdag lagen weer laat in bed.

Woensdag regende het! En ja ook ik dacht het zelfde, geen school!
Maar helaas hield het 10 minuten voordat we naar school moesten op….
Dus snel school uniform aan een beetje eten en door naar school.
Een voordeel was wel dat door de regen het wat koeler was.
Of naja 26 graden, inmiddels ben ik daar wel gewend aan en kan ik het zelfs al koel noemen.

Donderdag was er volgens mij niet veel bijzonders gebeurd.

Vrijdag gelukkig wel! Op school zijn we bezig voor een vak dat lijk op economie bezig met een project. Ik snap er niet veel van maar ik draai gewoon met mijn groepje mee.
Vrijdag gingen we het project afsluiten met “kopen en verkopen”.
Ieder groepje had hun eigen kraampje en zo verkocht je kleine spulletjes (voor nep geld).
Bij iedere aankoop of verkoop moest er een offerte gemaakt worden en uiteindelijk krijg je daar een cijfer voor. In de avond wou Bautista en zijn vrienden met mij voetballen. En voor mij doen ging dat nog best goed! Om 23:00 stopte we met voetballen en moest ik al weer snel door.
Had namelijk afgesproken met vrienden van school. Er werd gepraat, kaart spelletjes gespeeld, en muziek gemaakt! De muziek instrumenten gingen de kamer rond. Helaas ben ik amuzikaal dus kon ik alleen maar de instrumenten door geven. Maar het luisteren en kijken vond ik al leuk.
Het is hier trouwens niet zo dat je de fiets pakt en naar het huis van vrienden gaat. Alleen op straat in de avond kan gevaarlijk zijn dus ik word overal met de auto heen gebracht.
Natuurlijk dat echt het luxe luie leventje maar dat maakt het ook lastig.
Ik moet namelijk schatten om welke tijd ik opgehaald wil worden.
Ik had gegokt op 02:00 uur maar toen ik vroeg hoe laat de andere gingen was het allemaal rond 04/05/06 uur. Dus ik was een beetje vroeg maar dat weet ik dus voor de volgende keren, die zeker gaan komen.

Zaterdag hebben we de hele morgen gewerkt in de tuin.
Niet zo heel erg want eigenlijk doe ik bijna niks in het huishouden hier.
Mijn kamer word zelfs voor me opgeruimd dus deze zaterdag compenseerde dat weer een beetje.
In de middag was weer met andere vrienden, Bianca’s en mijn gezamenlijke vrienden uit Reconquista. Dus in de middag waren we daar heen gefietst en hebben we daar spelletjes gespeeld.
In de avond hebben we de zelf gevangen vis (van paar weken terug) gegeten met de vrienden van me ouders. In de nacht kwamen nog vriendinnen van Bianca langs, maar daar heb ik niet lang bij gezeten aangezien ik al best moe was.

Vandaag heb ik genoten van de zondag middag assado bij opa en oma en ga ik zo skypen na lange tijd met me familie in Nederland. Mijn familie hier is super, dus ik mis ze niet heel erg maar ik verheug me er wel op!

Lang verhaal zit er weer op!
Toevallig had ik deze week veel te vertellen, maar wie een specifieke vraag heeft, stel hem en ik beantwoord hem in een wat rustigere week.
Bedankt voor het lezen en tot volgende week!

  • 03 November 2014 - 00:06

    Hommes:

    Ha Scheltema,

    Wanneer kunnen wij, Robin Casper jesse en ik, jou een keer verwachten op Skype of desnoods Oovoo?

    Groeten vd Lochemse lullo's

  • 03 November 2014 - 13:15

    Jose Pistone:

    hoi Jeroen, gister ff met gia geskyped en ik had gevraagd hoe het met je ging. Gia adviseerde om je een vriendschapverz te sturen om zo je reisverslagen te volgen.
    Dus heb ik ze net gelezen. Erg leuk ook voor de thuisblijvers. Jammer dat gia dit niet doet.
    Ik lees dat je veel meemaakt, tja argentinie is toch wel heel anders dan holland of usa.
    Ook al in buenos aires geweest echt heel gaaf,
    Fijn dat je een leuk gezin hebt en al de spaanse taal beter gaat begrijpen.
    Gia heeft het ook naar zijn zin maakt ook van alles mee, wel stil zonder hem.

    Ik wens je heel veel succes de komende tijd, de 1e maandjes zitten erop nu nog maar 8 maanden haha.
    Groet vd pistones

  • 03 November 2014 - 19:22

    Riny Maas:

    he Jeroen, je zit al aardig in dat studentenleven daar. Ondanks de hitte toch veel leuke dingen te doen!
    Maar ik hoor je nog niet over je vorderingen van de Spaanse taal. Hoe gaat het daarmee?

    Groeten,
    Riny

  • 03 Januari 2016 - 16:10

    Rina:

    hey Jeroen,
    leuk om je verhalen te lezen. Ach jongen ik heb medelij met je zoveel zon en warme temperaturen !
    Hier gaat het kouder worden alhoewel gisteren en vandaag egr mooi weer was met zon. We hebben twee uur gewandeld op de Lochemse berg en genoten van de herfsttinten.
    k'Heb gisteravond je ouders gesproken dus ik ben weer helemaal bij. Erg leuk om je levenservaringen te lezen. Elke week kijk ik er naar uit !
    Hou je haaks en groetjes van de Koedijk uit Lochem.
    Rina

  • 03 Januari 2016 - 16:10

    Henk Kroes:

    Hoi Jeroen,

    Leuk om te lezen! Mooie ervaring lijkt me, ben wel een beetje jaloers op je.

    Groet van Carolien en Henk

    P.S. Henk is die dikke kerel uit Terhorne die op je opa daar lijkt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

21 augustus vertrek ik voor een jaar naar Argentinië. In de komende reisverslagen hou ik mijn vrienden en familie op de hoogte van mijn leven daar.

Actief sinds 12 Juni 2014
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 25635

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Augustus 2015

Argentinië, 2014-2015

Landen bezocht: